The Spitboy Rule – Tales of Xicana in a Female Punk Band Michelle Cruz Gonzales, (PM Press, 2016)

Nomen est omen? U ovom slučaju doista jest, jer sam naslov objašnjava o čemu se radi u ovoj knjizi. Spitboy, all-female angažirani hc/punk bend iz San Francisca s početka, danas nekako najpoznatiji po split albumu s Los Crudos, početkom devedesetih bili su jedan od najznačajnijih novonastalih punk bendova u američkom undergroundu i šire, s izdanjima na Lookoutu!, Ebullitionu i Alliedu, iznikli iz Bay Area scene zajedno s bendovima poput Neurosis i Econochrist. Michelle, u to vrijeme poznata kao Todd, bubnjarka Spitboya, u knjizi opisuje svoje formativne godine i vrijeme provedeno u Spitboyu. Većina knjiga koja opisuju punk scenu i dalje se najviše bazira na sedamdesetima i osamdesetima, tako da je zanimljivo pročitati knjigu koja radi otklon i otkriva nešto više od uobičajenih tema i scenskih legendi. Iako knjiga otprilike slijedi karijeru benda, priča nije ispričana posve linearno, pa već odmah na početku kreće poglavlje o tome kako se Spitboy pred koncert u DCiju izjasnio da nije riot-grrrl bend, kako bi bolje razumjeli tadašnju poziciju benda, što je u ono vrijeme izazvalo stanovite kontroverze i nesporazume prema bendu. Prva izdanja i coveri, turneje po Americi, Kanadi, Evropi i Japanu i pravila koja su išla uz to, svirke s Citizen Fishom, sve to ruku pod ruku sa specifičnim temama poput pitanja identiteta, rase, klasnih razlika unutar benda, pogrešnim pretpostavkama i seksizmom na gigovima. E sad, ne mogu reći da je knjiga dosadna, ali… Znate koji je najčešći problem s političkim/anarcho bendovima? Nisu baš epitom zabave. Tako i Todd, odnosno Michelle konstantno piše o svojim nesigurnostima kao Latina, unutar benda i prema van, o feminističkim stavovima i nerazumijevanju dijela publike, klasnim odnosima i sličnim identitetskim pitanjima, koja mi kao bijelom cis muškarcu s jugoistoka Evrope nisu pretjerano zanimljiva. Iako daje kompleksnu i iskrenu sliku benda, ostavlja dojam da je zabavni dio bivanja u bendu, kao i opis tadašnje iznimno vitalne Bay Area punk scene, ostao po strani od svih tih briga oko seksizma muške publike, drugačijih i zbunjujućih običaja na drugim stranama svijeta, truda da se bend čim bolje predstavi i propuštenih prilika za bolje razumijevanje. Nedvojbeno bitna knjiga, ali pisana na suvremen način i provučena kroz današnje paradigme ženskih prava, neće baš svakom biti po volji, posebno na ovim prostorima koji ionako kasne za trendovima ravnopravnosti.