“MDC” – Memoir From a Damaged Civilization, Dave Dictor (Manic D Press)

Kako je brdo starijih likova sa punk scene ušlo u ozbiljne godine tako je sve veći broj autobiografija i onih koji su u poslednjih par godina objavili razne knjige. Dictor je pevač jednog od najbitnijih bendova hc/punka – MDC,  originalno iz Texasa, kasnije stancioniran u San Francisku.

Prvi album benda je i dan danas sama okosnica ovog pravca. Tekstualno i dalje aktuelan. Muzički i dalje pomera kosti. MDC je nakon prvenca nastavio da radi, objavio je još solidnih izdanja, skoro svake godine odsvirao u proseku 100tak gigova po celom svetu.

Knjiga predstavlja retrospektivu svega toga. Podeljena je u tridesetak delova u kojima se bavi najranijim sećanjima iz detinjstva, selidbama, novim školama, dečijim nestašlucima, ali i valjanju droge sa 15/16 godina i time kako je otkrio ženu u sebi.

Negde na početku Dictor opisuje proces nastanka prvog albuma. Skoro sve pesme nastale su pre njegovog punoletstva i većinu je izvodio na akustari sa drugarima, mnogo pre nego što je i sama ideja o MDC-u tj Stains-u uopšte pokrenuta. Brzo se seli u kraj 70ih, Stains, pa onda MDC, Offenders, Dicks, Big Boys. Sve sami klasici. Brdo anegdota. Pre nego što je MDC izbacio prvi album već su išli na maratonske turneje. Na zajedničkom turu sa Bad Brains priča se završila nakon dva giga jer je HR imao homofobične i mizoginične ispade, koji su ovde do detalja opisani. Situacija je toliko poprimila maha da ga je HR godinama mrko gledao i nije želeo da mu se javlja.

O Kromanjoncima Harliju i Johnu sve najbolje, branili su ga od naci skinheda koji su hteli da ga biju jer nije krio da je biseksualac. Ali i sam kaže da su Harli i Džozef dve neverovatne, potpuno različite ličnosti sa jakim egom i da se epilog cele priče oko njih mogao naslutiti davno.

MDC je možda prvi punk bend sa zapada koji je svirao u Moskvi i St Petersburgu? Ovde je priča opisana do detalja. Kako su svirali pred hiljadama ljudi, ali i o tome da je dva dana pred odlazak, Rublja značajno pukla pa im je Tim Yo pozajmio keš da odu jer su potraživanja za ulazak u Rusiju skočila nekoliko puta.

Kako to obično biva život na turneji donosi poznastva sa mnogo devojaka. Opisao je kako je završio i sa njih par koje su bile u KKK i u nekakvom vrhu republikanske stranke. Naravno da je poznastvo nakon provedene noći prekinuto. Dictor je početkom 90ih proveo određeni period  u Portlandu gde je živeo sa Pig Championom  a dane su provodili uz ogromne količine metamfetamina dok su formirali bend Submassives koje će kasnije Fat Mike objaviti na svom side labelu, Honest Dons Records.

U knjizi je opisana i njegova porodica kao i svi članovi koji su prošli kroz bend. Pomenut je i Poda iz Patarena/FOD. Možda je šteta što nije opisana turneja na kojoj je on bio u bendu. Gig u Bačkoj Topoli je bio zakon. Nas preko 100 u žešće zagušljivoj prostoriji. 90% ljudi sa strane, ozvučenje krš, bend odlično navežban… Ko je bio seća se… Jedina mana knjige je relativno mali broj strana (193) i početnički dizajn.

Nemanja