Ponor – Prah i pepeo, LP (My Favourite Records/DHPAK47/PDV)

Dugoočekivano izdanje od prekaljene Zg ekipe konačno je ugledalo svetlost dana. Prvi album izazvao je zaista bum na regionalnoj sceni i po meni, u vreme kada se pojavio, nesumnjivo bio album godine. Nakon nekog vremena stvaralačke pauze izbacili su novi album sa 8 novih pesama. Brutalni artwork radio im je Nadan i sam crtež govori o kakvoj muzici je reč. Ponor nastavlja u svom klasičnom d-beat crust maniru sa čestim uletima u metal. Još taj crni masni vinil na koji su sve to upakovali… jednostavno ovo izdanje sam morao da ubacim u svoju kolekciju. O političkom stavu benda govori sama uvodna rečenica iz filma Outsider: „Jeli, a šta ti znači ono A u O?“ što se i kroz sve pesme oseti, nije zakukuljeno ispod nekih skrivenih poruka pa da sada ti tu nešto treba da tumačiš i čitaš između redova već direktno -„kada dođe revolucija plesaćemo danima“. Odlična numera je druga na albumu „Naše sestre“ koja govori o temi o kojoj ne mogu da verujem da i dalje moramo da pričamo u 21. veku a to je ravnopravnost polova i prava žena. „Ili oni ili mi“ u kojoj jedan stih kaže „dok god oni jedu mi ćemo biti gladni“ šta reći – surova realnost u kojoj živimo. Odlična pesma sa sirovom bas deonicom koja joj daje glavni vajb. B strana kreće sa „Volio bih da…“, direktnom aktivističkom pesmom, sa tematikom koja udara pravo u čelo, o slobodi ljubavi („volio bih da on može voljeti njega, volio bih da ona može voljeti nju“) koja je na našim prostorima i dalje prohibitovana i stigmatizovana. Prilično agresivno i emotivno. „Naša noć“ je klasična stvar u Ponor maniru kako tekstualno tako i muzički, i kao da je nastavak pesme „Naš dan“ sa prvog albuma. Pretposlednja pesma „Iza maske“ donosi prvi „zakukuljeni“ tekst ali sa veoma jasnim opisom. Album zatvara pesma koja nosi naziv izdanja. Ona počinje sporim sablasnim introm a nastavlja klasičnom geteborškom školom blek metala, sporijim tempom i žuljanjem. Da zaključim, Ponor je izbacio jedno dobro izdanje, koje ipak nije ostavilo onako jak utisak na mene kao prvi album, ali je svakako vredno pažnje… i izdanje i bend.
(Zurke)