Kolumne

40 years of Bollocks

Prosto neverovatno zvuči, ali proteklo je tačno 40 godina od kako je kompanija Virgin Records objavila “Never Mind The Bollocks Here’s The Sex Pistols” album.
– Richard Branson, vlasnik Virgin Records
Mural francuskog umetnika Tilta, sačinjen od stihova pesme “Anarchy in the UK” (Shoreditch, London)
Jedan od najkontroverznijih albuma u celokupnoj istoriji muzike, “Never Mind The Bollocks” objavljila je 28. oktobra 1977. godine britanska kompanija Virgin Records, do tog trenutka samo sitna (novoosnovana) riba u moru prepunom velikih ajkula. Album je izdavaču doneo brojne (pa i sudske) probleme, ali i svetsku slavu – naročito nakon sudskog postupka koji je okončan u korist te kompanije, iako je tužba bila podneta po nalogu notingemske policije.
Shodno tome, svaka asocijacija na Šerifa od Notingema i bandu baraba (punks) koja otima od bogatih izdavačkih kuća (koje su sa Sex Pistolsima prvo sklapale pa potom zbog psovki i “antidržavnih aktivnosti” rasturale ugovore, uz debelu odštetu na sopstvenu štetu) da bi naposletku sve pare uglavnom maznuo menadžer Malcolm McLaren (jbg, troškovima za nove kreacije Viv Westwood nikad kraja) – namerna je i medijski smišljena provokacija, koja je Bransonu omogućila sasvim pristojno poslovanje u budućnosti.

Sam Branson o tome kaže:
Silna prašina i cirkus koji su se podigli oko tog albuma, pomogli su nam da lansiramo brend Virgina, koji je kao izdavačka kuća postao poznat po tome što objavljuje naslove koji remete ustajalu žabokrečinu muzičke industrije i društva. Pa ne možete tek tako izmisliti priču o tome kako nas je notingemska policija tužila sudu zato što smo album “Bollocks” reklamirali u izlogu sopstvene radnje – priča je toliko glupa da je morala biti istinita. Oni su tvrdili da je “bollocks” uvredljiva, vulgarna reč i da se odnosi na testise. Pre suđenja sam kontaktirao jednog profesora jezika sa Univerziteta u Notingemu, i on je bio sasvim jasan i direktan: “To su najobičnije budalaštine. Reč bollocks nema nikakve veze sa mudima. To je nadimak koji je u 18. veku bio nadenut sveštenicima.” Ispostavilo se da je taj profesor i sam bio sveštenik, jer se na suđenju pojavio kao naš sudski veštak – sa svešteničkom kragnom oko vrata. Naravno da je tužba protiv nas bila odbačena.
Pa ipak, četiri decenije kasnije, tu reč i dalje pogrešno smatraju psovkom. Eto, nedavno su me prilikom intervjua na BBC Radio 1 upozorili da se ne izražavam vulgarno (u kontekstu naziva albuma), pa sam iznova morao da ih podsetim kako to uopšte nije psovka, što je i na sudu dokazano. Dajte da završimo više s tim foliranjem.
Sa druge strane, voditeljka emisije na BBC Radio 6 Mary Anne Hobbs, nije imala nikakvih problema sa tom reči tokom emisije koja je bila posvećena 40-godišnjici objavljivanja albuma Sex Pistolsa.
Rotten i Sid su tvrdili da je naslov albuma zapravo omiljena Jonesova uzrečica, koju ste mogli protumačiti na više načina. Uglavnom su se svi hvatali onih vulgarnih (znajući ko je Jones, a i sami Pistolsi, to je verovatno i bilo tako), mada je to podosta govorilo i o samim hvatačima a ne samo o “grupici baraba kojoj ništa nije bilo sveto”. Kako god bilo, voditeljima radio programa je bilo naređeno da ne izgovaraju naslov albuma, dok su prodavci ploča odbijali da javno izlažu njegov omot. Na nekim top-listama su čak izostavljali njihovo ime, ostavljali prazan prostor umesto toga.

Podjednako neuobičajen, fluorescentni (day-glo) omot albuma koji vrišti u oči, uradio je Jamie Reid.

Čini se da su naslovi pesama i njihovi stihovi, a ne samo naslov albuma, namerno bili tako smišljeni da budu uvredljivi i nerviraju povazdan dežurne moraliste ostrvskog palanačkog uma. “Bodies” slikovito govori o abortusu uz obilatu upotrebu reči fuck. BBC i komercijalne radio stanice su zabranile emitovanje “God Save The Queen” odmah po objavljivanju tog singla, što nije uspelo da spreči njegovu poziciju #2 na top listama. Teoretičari zavere tvrde da je singl zapravo zauzeo prvo mesto, ali da su po nalogu državnih organa prodavci ploča lažirali izveštaje o prodaji, na osnovu kojih su se tada formirale top liste.
Branson nastavlja:
Mi smo predstavljali sjajnu priliku za Sex Pistols jer nismo morali da polažemo račune akcionarima, poput drugih izdavača – oni su se bojali lošeg publiciteta i pada zarade, mi smo u tome videli priliku i to veoma izglednu za proboj na tržište. EMI i A&M su sa njima raskinuli već potpisane ugovore, navodno zbog nepoštovanja istih, pa su momci ostali bez izdavača a i vremena. I tako, mi smo bili više nego srećni što smo mogli da im se nađemo u nevolji i objavimo taj album na obostrano zadovoljstvo. Zajedno smo (Virgin i Sex Pistols) napravili veliku pometnju u javnosti, naročito po objavljivanju singla “God Save The Queen”, njegovom promocijom na pravi Virginovski način – iznajmili smo brod na kome je bend prašio pesme sa albuma, pojačali razglas do daske kada smo prolazili kraj zgrade Parlamenta jer je to ujedno bio i dan kraljičinog Srebrnog jubileja. Policija je odlučila da izvrši prepad na naš brod, što je izazvalo potpuni haos. McLaren je uputio niz drskih fraza policajcima, zbog čega su ga njih desetorica pretukli na licu mesta, pa ga potom uhapsili (kao i sve ostale koje su uspeli da pohvataju). Bila je to nadasve preterana reakcija od strane policije (kao uvod u potonji “notingemski slučaj”), ali Sex Pistols i Virgin Records od toga nisu imali nikakve štete – naprotiv: prodaja “God Save The Queen” singla je tek tada probila sve barijere i tako obezbedila bendu trajno mesto u istoriji rokenrola.
Kada mi je kraljica, mnogo godina kasnije, dodelila titulu sera, prilikom ceremonije sam se zapitao da li će me onim mačem dotaći po ramenu ili mi njime pre odseći glavu. Izgleda da mi je ipak oprostila. Danas je pesma “God Save The Queen” toliko utkana u samo britansko društvo da su je čak pustili pre neku godinu na otvaranju Olimpijskih igara u Londonu. A sve je počelo brodskom proslavom koja je koštala bednih 750 funti.
Inače, jedina pesma na kojoj je Sid zaista odsvirao bas jeste spomenuta “Bodies”. Po rečima producenata, toliko je bio očajan da su jedva dočekali njegovu hospitalizaciju zbog hepatitisa, pa kompletno basiranje na svim ostalim pesmama poverili Jonesu.
U oktobru 1977. godine Sex Pistols nisu samo objavili svoj album-prvenac/jedinac; bio je to takođe značajan trenutak za svetsku kulturu, koji još uvek živi u punk muzici i njenim naslednicima. Za dve i po godine, Sex Pistols su promenili ne samo muziku, već i način na koji su se ljudi oblačili, govorili i osećali – pa čak i samu kulturu u celini. Nema mnogo onih koji bi mogli time da se pohvale.
Album “Never Mind The Bollocks Here’s The Sex Pistols” doživeo je brojna izdanja, “izdanja” i reizdanja. Najnovija je ovogodišnja verzija, koja se u prodaji pojavila dan pre 40-godišnjice njegovog objavljivanja. Dolazi nam u pakovanju koje sadrži 3 audio CDa (album, B-strane singlova, demo, odbačeni i uživo snimci), 1 DVD (video snimak čuvene brodske proslave i svega što se tada dešavalo, plus video zapisi sa koncerata), kao i knjižica u tvrdom povezu na 48 strana, prepuna priča i fotografija iz slavnih vremena nastanka ovog albuma.
Iako je proteklo 40 godina, svaki put kada pustite “Never Mind The Bollocks Here’s The Sex Pistols” i pojačate zvuk, on još uvek zvuči sveže i jedinstveno baš kao i tog 28. oktobra 1977. godine.
Neka se i dalje vrti.

Comments

comments

Tags
Close